Campagne ‘Voor Liefhebbers’ Castricum scoort ‘dikke’ voldoende

De campagne ‘Voor Liefhebbers’, over de toeristische en recreatieve mogelijkheden in Castricum, waarderen de inwoners van de gemeente met een gemiddeld cijfer van 6,4. Dat blijkt uit een huis-aan-huis enquête van onderzoeksbureau Effectmeting.

Castricummers herkennen zich in de slogan ‘voor liefhebbers’ en voelen zich goed geïnformeerd over recreatie en toerisme. De website www.voorliefhebbers.nl scoort een gemiddeld cijfer van 6,9; de Facebookpagina’s een 7,0 en Instagram een 6,8. De plattegrond scoort het hoogste cijfer, een 7,2.

Klik hier voor het gehele rapport van dit onderzoek.

February 10th, 2020||

IDEA Opdrachtgeversonderzoek, uitgevoerd door Effectmeting, toont stijgende budgetten voor livecommunicatie en events.

Het jaarlijkse Opdrachtgeversonderzoek van branchevereniging IDEA toont een groeitrend in de Nederlandse eventmarketing en livecommunicatie. Het aantal evenementen stijgt en de budgetten nemen toe.

Onderzoeksbureau Effectmeting interviewde de opdrachtgevers van toonaangevende Nederlandse livecommunicatie- en eventbureaus die zijn aangesloten bij IDEA. “De resultaten laten zien dat livecommunicatie stevig is verankerd in de communicatiestrategie van moderne merken en organisaties”, zegt Maarten Schram, managing director van IDEA. “80 procent van de opdrachtgevers geeft aan dat livecommunicatie en eventmarketing binnen hun bedrijf een volledig geïntegreerd onderdeel is van de marketingmix.”

Klik hier voor het volledige bericht.

September 4th, 2019||

Dwarslaesie Organisatie Nederland (DON) scoort inzichten èn vrijwilligers met meningspeiling

Elk bestuur vraagt het zich weleens af: doen we de juiste dingen? En doen we dat goed? Bij de Dwarslaesie Organisatie Nederland (DON) kwam die vraag ook regelmatig boven. En toen las ik in de nieuwsbrief over ‘activerende meningspeiling’. Dat kwam helemaal op het juiste moment. Het traject was voor ons een cadeautje, mede door de professionele ondersteuning van de experts Willem Visser (bureau Effectmeting) en Deny de Jong (bureau Offspring).

Verbinding met je achterban
Met een activerende meningspeiling krijg je zicht op wat leden en niet-leden verwachten van je organisatie. En welke bijdrage zij willen leveren. Het resultaat: meer dialoog en betrokkenheid plus zinnige antwoorden op je organisatievraag. Door de achterban te betrekken bij het vinden van antwoorden, ontstaat tegelijkertijd betrokkenheid met leden die ook willen meehelpen.

Met elkaar aan de slag
Onder leiding van Willem en Deny zijn we aan de slag gegaan. We hebben een meedenkgroep geformeerd, bestaande uit een afspiegeling van onze achterban en samen de uiteindelijke vragenlijst opgesteld. Willem  heeft er vervolgens voor gezorgd dat het online onderzoek succesvol is uitgevoerd. Een half jaar na de start hadden we een overzichtelijke rapportage van de uitkomsten van het onderzoek die door Willem en Deny in een bijeenkomst is gepresenteerd, inclusief conclusies.

Rapportcijfer 7,9
Met 25% was de respons onder de leden hoog. Ook hoog is de waardering van de leden: maar liefst een 7,9.  Daar zijn we natuurlijk heel blij mee. Het is een mooie waardering voor al ons harde werken. Daar doen we het voor.

Eyeopeners
Nog mooier is de lijst aan verbeterpunten die de DON uit de enquête haalt. “Meer dan 160 pagina’s waren nodig om alle uitkomsten te presenteren. Het zijn nog de ruwe resultaten, maar daar halen we nu al eyeopeners uit.

Meer dan 50 potentiële vrijwilligers
Leden motiveren voor een actieve rol, is een belangrijke nevendoelstelling van het traject. Bij de DON is dat zeker gelukt.  “Meer dan 50 leden uit het onderzoek zeggen in de enquête dat ze iets voor de DON willen doen. Deze leden gaan we allemaal benaderen om hun mogelijkheden te inventariseren. We gaan nu met de resultaten ons actieplan maken. en kijken wie we voor welk onderdeel kunnen inzetten.”

Een aanrader
Ik ben heel blij met de resultaten en kan iedere organisatie zo’n traject aanraden. Besef wel: het is een puist vol werk. Maar het is het waard. Je kunt echt een stap verder zetten met je organisatie.
En: het eigenlijke werk begint pas na de meningspeiling. Want dan moet je met de resultaten aan de slag.

Anneke Collet|Bestuurslid

Dwarslaesie Organisatie Nederland| www.dwarslaesie.nl

March 5th, 2019||

Zó zoeken we naar de ideale evenementenlocatie – Locatieonderzoek onder opdrachtgevers – Effectmeting

Het vinden van de ideale locatie voor jouw event kan nog weleens wat weg hebben van een zoekplaatje. Nederland kent honderden, zo niet duizenden locaties; tientallen daarvan voldoen waarschijnlijk aan de meeste van jouw zoekcriteria. En elke zichzelf respecterende locatie omschrijft zichzelf als ‘uniek’ en ‘inspirerend’. Wat is dé manier om het kaf van het koren te scheiden?

Lees het gehele artikel op Greater Venues. Data komt voort uit het Locatieonderzoek onder opdrachtgevers van meeting en eventlocaties dat Effectmeting jaarlijks uitvoert voor High Profile Locaties BV uit Amsterdam.

 

January 22nd, 2019||

Review: Achterbanraadpleging & strategiesessie – STSN

 

 

 

Stichting Tubereuze Sclerosis Nederland (STSN) is op weg naar haar 40ste verjaardag (2021) en draait goed. Ieder jaar wordt met ongeveer 35 vrijwilligers een ambitieus programma succesvol uitgevoerd. De uitdaging is om voldoende vrijwilligers te betrekken en de activiteiten aan te laten sluiten op de behoeften.

STSN wilde graag verkennen of haar achterban de inspanningen waardeert, hoe de georganiseerde activiteiten gewaardeerd worden en wat we naar de toekomst toe anders zouden kunnen of moeten gaan doen. Na een paar verkennende gesprekken hebben besloten een grootschalige ledenraadpleging uit te voeren. Wij hebben hiervoor Willem Visser van bureau Effectmeting  & Deny de Jong van bureau Offspring ingeschakeld. Zij hebben STSN professioneel begeleid in een traject dat liep tussen mei en november 2018.

Werken met een organisatie zoals de STSN, die nagenoeg geheel op vrijwilligers draait, heeft zijn momenten als het gaat om piekinspanningen en het volgen van een strakke planning. Deny en Willem voelden dit goed aan en hebben STSN adequaat en plezierig begeleid naar een resultaat dat we zelf niet 1-2-3 hadden kunnen realiseren.

De uitkomsten van de ledenraadpleging geven ons tal van aanknopingspunten. Zowel wat betreft inzicht in welk beeld onze achterban van ons heeft als op welke punten wij onze zichtbaarheid en activiteiten kunnen verbeteren. Dank voor de bevlogen ondersteuning!

January 15th, 2019||

Review: Achterbanraadpleging Ypsilon: Een leerzaam traject onder deskundige leiding

Het had nog geeneens een naam, toen we vanuit de vereniging Ypsilon besloten in het traject te stappen dat Willem Visser (Effectmeting) en Deny de Jong (Offspring) samen met PGOsupport zouden starten. De meerwaarde stond dan ook niet ter discussie: met een vereniging van duizenden leden en een klein landelijk bureau heb je best een goed gevoel over wat er speelt bij de leden. Maar ‘de’ leden bestaan niet: het zijn allemaal individuen met individuele behoeften waarvan je er een aantal denkt te kennen, maar waarvan het ook nuttig is om die om de zoveel tijd te checken. En wat is er mooier dan dat deskundigen op het gebied van onderzoek, advies en fondsenwerving  de lead nemen en PGOsupport meedenkt en faciliteert, in een traject waar je zelf als organisatie de inhoudelijke input kan verzorgen. Een traject dat bovendien ook altijd nog verrassingen oplevert, werd ons beloofd.

Het was korte tijd in intensief traject, waar we ons toch –weer– verkeken op de tijd die je er zélf in moet steken om het tot het gewenste succes te brengen. Maar het was het waard. De achterbanraadpleging leverde een schat aan informatie op. Schouderklopjes in de zin van soms prachtige rapportcijfers voor het werk van het bureau en de vrijwilligers. Prominente wensen, bijvoorbeeld op het gebied van zichtbaarheid. Subtiele hints die ons bijvoorbeeld leerden dat onze achterban zich veel meer herkent in de term ‘ondersteuning’ dan in de term die wij er standaard aan gaven: ‘belangenbehartiging’.

De raadpleging ligt intussen alweer een tijdje achter ons, maar nog steeds laten we ons er in het werk door leiden en grijpen we ernaar terug.

Een aanrader zou ik het niet willen noemen. Noem het een buitenkans.

Bert Stavenuiter
Directeur

 Landelijk bureau Ypsilon

www.ypsilon.org

October 31st, 2018||

Nationaal Trouwonderzoek 2018 – nu uit

Het nieuwe Nationaal Trouwonderzoek 2018, uitgevoerd door Effectmeting in opdracht van Toptrouwlocaties, is nu te downloaden!

Een bruiloft plannen doe je eigenlijk altijd voor de eerste keer. Zonder ervaring ga je het grootste feest van je leven plannen. Zou het dan niet fijn zijn als je kon leren van de bruidsparen die je voorgingen? Als je ergens kon opzoeken wat andere stellen gemiddeld uitgeven aan een huwelijk, wat hen de meeste stress opleverde tijdens het plannen en hoe ze hun gastenlijst hebben samengesteld? Het Nationaal Trouwonderzoek geeft antwoord op al jouw vragen!

Klik hier om het Nationale Trouwonderzoek aan te vragen.

May 30th, 2018||

LiveCom Alliance European Industry Survey onthult groei en uitdagingen

 

Hoe groot is de markt voor live communicatie eigenlijk, wat zijn de kansen en hoe doen onze collega’s het in andere Europese landen? Om deze vragen te beantwoorden, startte Maarten Schram, oprichter en CEO van LiveCom Alliance en verenigingsdirecteur van IDEA, in 2016 de jaarlijkse ​LiveCom Alliance​ ​European​ ​Industry​ ​Survey. Inmiddels zijn ook de resultaten voor 2017 bekend. Maarten legt uit wat deze onderzoeksresultaten bijdragen aan de ontwikkeling van de evenementenbranche. ‘LiveCom Alliance is een platform dat de directeuren en voorzitters van de belangrijkste event en live communicatie brancheverenigingen in Europa met elkaar verbindt. Inmiddels vertegenwoordigen we negen landen: Nederland, België, Duitsland, Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk, Oostenrijk en de UK.’

Uitdagingen laten grenzen vervagen

In de meeste aangesloten landen wordt marktonderzoek verricht om de industrie voor live communicatie te duiden. LiveCom Alliance gebruikte deze onderzoeken en andere relevante informatie, afkomstig van internationale brancheverenigingen en media, als input voor de eerste editie van de LiveCom Alliance​ ​European​ ​Industry​ ​Survey. Willem Visser, directeur onderzoeksbureau Effectmeting, hielp bij de interpretatie ervan. Hij is al jaren betrokken bij het interne benchmarkonderzoek en het marktonderzoek onder opdrachtgevers van IDEA.’ Willem zag direct mogelijkheden om het onderzoek van LiveCom Alliance voor 2017 te professionaliseren.

Klik hier voor het gehele artikel op Events.nl 

 

November 29th, 2017||

‘Organisatieontwikkeling met dubbel effect’ – voor patiëntenorganisaties – is van start gegaan!

Vorige week is de eerste patiëntenorganisatie Ypsilon begonnen aan het traject ‘Organisatieontwikkeling met dubbel effect’ dat we in opdracht van PGO Support uitvoeren. Ypsilon is één van de vijf patiëntenorganisaties waarmee we dit traject in 2017 doen.

Van links naar rechts: Deny de Jong (Offspring), Jolanda van Dijk (PGO Support), Willem Visser (Effectmeting) en Kitty van Elst, Jan Zandijk en Bert Stavenuiter (allen Ypsilon).

De basis van onze aanpak is een meningspeiling bij de doelgroepen om inzicht te krijgen in behoeften en belangen. De peiling is ook een belangrijk middel om mensen te activeren deel te nemen als vrijwilliger, ambassadeur of donateur. Dialoog met de doelgroepen is de kern van waaruit een juiste koers richting toekomst wordt ingezet.

Meer informatie kunt u vinden op de website van PGO Support:
https://www.pgosupport.nl/organisatieontwikkeling-met-dubbel-effect

September 20th, 2017||

Review: Samenwerking Musea/ Haalbaarheidsonderzoek: Gastvrije kastelen, buitenplaatsen en landgoederen – sKBL

Samenwerking Musea/ Haalbaarheidsonderzoek: Gastvrije kastelen, buitenplaatsen en landgoederen – sKBL
september 2017

Als directeur van stichting Kastelen, Historische buitenplaatsen en Landgoederen (www.skbl.nl) heb ik, na eerdere positieve ervaringen tijdens het Themajaar Historische Buitenplaatsen 2012, Bureau Effectmeting wederom gevraagd een landelijk onderzoek te verrichten naar de bekendheid met en de beeldvorming rond de Nederlandse kastelen en historische buitenplaatsen onder een representatief deel van de bevolking. Dit deden wij in nauwe samenwerking met Effectmeting. Het werd wederom een uitstekende samenwerking waarin Willem Visser zich zeer dienstbaar betoonde, inhoudelijk meedacht en flinke delen van de uitvoering voor zijn rekening nam. Daarom ben ik zeer tevreden over zowel de samenwerking als de professionele aanpak. Fijn was ook dat Willem tijdens het samenstellen van de enquêtevragen goed begreep wat het doel van het onderzoek was, kennis had van ons specifieke monumentale erfgoed en voortdurend in overleg met sKBL handelde. De resultaten van het onderzoek zijn zowel op papier als in live-presentaties duidelijk en overzichtelijk verwerkt en bieden handvatten aan kasteelmusea om de resultaten te verbeteren. Voor een digitaal onderzoek in de toekomst zal ik zeker een samenwerking met Bureau Effectmeting overwegen. Wilt u het onderzoek lezen, klik dan op http://www.skbl.nl/meer-samenwerking-kasteel-en-buitenplaatsmusea-noodzakelijk/

September 12th, 2017||