Locatieonderzoek 2014

Een positieve trend is merkbaar bij de budgetten die opdrachtgevers toegewezen krijgen voor de te organiseren evenementen. Zag in 2012 nog 55% van de opdrachtgevers het budget gelijk blijven of stijgen, in 2013 was dit percentage al gestegen naar 69% en in dit jaar, 2014, is dat zelfs 77%. Het gemiddelde bedrag dat men per persoon aan de locatie, inclusief catering, besteedt is €69,-.

Dit zijn slechts enkele conclusies uit het High Profile Locatieonderzoek 2014, waaraan 1.010 toonaangevende opdrachtgevers openhartig meewerkten. Het onderzoek uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Effectmeting.nl komt deze week uit in een zeer inspirerende en compacte uitgave.

21.000 evenementen
De respons van de opdrachtgevers overtrof de verwachtingen: zowel grote multinationals, kleine ondernemingen als overheidsinstellingen en organisatiebureaus werkten mee en hebben het onderzoek volledig ingevuld: uit de cijfers blijkt tevens dat deze opdrachtgevers goed zijn voor 200 miljoen euro en 21.000 evenementen in 2014.

“Het grote aantal respondenten toont aan dat de behoefte om kennis te delen groot is,” vertelt Oscar Krechting, mede-eigenaar van High Profile Locaties.

Onderbuikgevoel

Uit het onderzoek zijn interessante resultaten gekomen waar zowel locaties als opdrachtgevers informatie uit kunnen putten voor hun bedrijfsvoering. Locatiehouders krijgen inzicht in de harde cijfers, wensen en behoeften van opdrachtgevers, die op hun beurt kunnen leren van de tips over locatiekeuzes van andere opdrachtgevers. ‘Ga altijd op bezoek bij een locatie voordat u deze boekt’, ‘check of de locatie past bij uw doelgroep’ en ‘zorg voor een goede briefing of draaiboek vooraf’, zijn veelgenoemde tips van opdrachtgevers. Naast de harde waarden, zoals budget, aantal evenementen en deelnemersaantallen, zijn ook zachte waarden, het ‘onderbuikgevoel’, gemeten.

Recensies en beoordelingen worden steeds belangrijker
Belangrijke aspecten bij de keuze van een locatie zijn nog steeds bereikbaarheid en prijs/kwaliteit-verhouding. Ten opzichte van 2013 blijkt echter dat de begeleiding en de service in het offertetraject en goede recensies in meerdere mate bijdragen aan de locatiekeuze. Er is dan ook een sterk toegenomen behoefte aan een onafhankelijke beoordelingswebsite, waar 63% van de opdrachtgevers ook zelf aan wil bijdragen door het invullen van reviews. Uit de antwoorden op de open vragen blijkt dat een locatie vooral ook moet kloppen, geen shabby uitstraling mag hebben en een feel good gevoel moet geven. Tevens is er een toenemende vraag naar kleinschalige locaties met uitstraling en exclusiviteit, evenals locaties die zich inzetten voor duurzaamheid, hybride evenementen en gezonde, biologische catering.

“Een locatie moet vooral ook kloppen, mag geen shabby uitstraling hebben en moet een feel good gevoel geven.”

Gemiddeld 322 bezoekers bij (personeels)feesten

Het onderzoek heeft dit jaar ook geresulteerd in een overzicht in het aantal deelnemers per type evenement. Vergaderingen, brainstormsessies, trainingen en workshops kunnen rekenen op een gemiddelde groepsgrootte van 46 personen. Bij congressen, seminars en conferenties is dit aantal 196, bij (personeels)feesten 322 en beurzen en overige evenementen ontvangen gemiddeld 875 bezoekers.

Tenenkrommende ervaringen
Oude panden die worden hergebruikt, back to basic en meer transparantie. Het onderzoek geeft inzicht in de trends die opdrachtgevers spotten bij het boeken van locaties. De belangrijkste trends die naar voren komen zijn het aanbieden van biologische catering en een all inclusive aanbod, waarbij de locatie ook service op het gebied van techniek en catering aanbiedt. Ook vroegen we opdrachtgevers naar hun grootste bloopers, waar opmerkelijke en tenenkrommende ervaringen naar boven kwamen: ‘Een ontplofte beamer’, ‘niet voldoende catering’ en ‘een locatie had zich vergist in de datum’, zijn enkele genoemde ervaringen die opdrachtgevers het liefst uit hun geheugen willen bannen.

“De belangrijkste trends die naar voren komen zijn het aanbieden van biologische catering en een all inclusive aanbod, met service op gebied van techniek en catering.”

Beter en duurzamer bedienen
“Het is dus belangrijk dat de locatie zijn klant en diens wensen kent. En dat is exact de reden waarom wij het High Profile Locatieonderzoek uitvoeren; opdat locaties hun opdrachtgevers nog beter en duurzamer kunnen bedienen,” aldus Ronnie Witjes, mede-eigenaar van High Profile Locaties. In de High Profile Locatieonderzoek uitgave dat deze week gepubliceerd wordt, staan alle resultaten, maar ook vertellen opdrachtgevers uitgebreider over hun goede en minder goede ervaringen en geven zij meeting & event locaties enkele tips. Verder spreken experts uit het evenementenvak over veelgemaakte fouten en delen zij hun learnings. In het luxe vormgegeven magazine, dat 96 pagina’s telt, vindt u ook nog eens 46 nieuwe en gerestylde meeting & event locaties!

Prachtige en relevante uitgave High Profile Locatieonderzoek 2014
Het luxe magazine met alle resultaten uit het onderzoek, interviews, tips & tricks en de nieuwe en gerestylde meeting & event locaties kunt u bestellen via deze pagina. Ook kunt u op deze pagina terecht voor een impressie van het mooi vormgegeven High Profile Locatieonderzoek.

Op pagina 72 en 73 vindt u ons artikel over hoe u tevredenheidsonderzoek kunt inzetten als sales tool en om reviews te verzamelen.

locatieonderzoek2014_effectmeting