locatieonderzoek-cover

Het gaat buitengewoon goed met de evenementenbranche: in 2016 werden de meeste evenementen georganiseerd in vijf jaar tijd. Dat blijkt uit een analyse van vijf jaar Locatieonderzoek door High Profile Locaties. De nieuwste editie van het jaarlijkse onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Effectmeting, is nu verkrijgbaar.

We zijn er inmiddels aan gewend dat het Locatieonderzoek trouw aan het eind van het jaar op de mat valt. Honderden opdrachtgevers van meeting en eventlocaties werken jaarlijks mee en delen hun wensen en behoeften. Toch voert High Profile Locaties dit onderzoek pas uit sinds 2012. In die tijd verkeerde Nederland nog volop in recessie en stonden evenementen en locaties erg onder druk. Jaar na jaar krabbelde de evenementenbranche iets verder uit het slop.

 

 

ontwikkeling-budget

Groeiende budgetten

In 2012 zag bijna de helft van de opdrachtgevers hun evenementenbudget krimpen.Een heel kleine groep, 1 op 8, kreeg in dat jaar meer te besteden. Dat beeld is in 2016 volledig omgedraaid. Maar liefst 36 procent van de deelnemers aan het Locatieonderzoek geeft aan dat het budget het afgelopen jaar is gegroeid; slechts 14 procent moest budget inleveren.

Meer events

De groei in de budgetten vertaalde zich in de loop van vijf jaar naar meer evenementen. In 2012 organiseerden de deelnemers aan het onderzoek gemiddeld 17 events per jaar; in 2016 zijn dat er 27. Bovendien verwacht 30 procent dat het budget voor evenementen komend jaar nog verder groeit. Slechts 1 op 8 ziet dat somber in.

locatiesoorten-top-6

Uitstraling boven prijs

Een andere indicator dat het goed gaat, is te zien in de criteria waarom een locatie wordt gekozen. Dit jaar noemt 62 procent van de opdrachtgevers sfeer/uitstraling als belangrijkste criterium. Het is voor het eerst dat sfeer belangrijker wordt gevonden dan de prijs-kwaliteitverhouding (54%) en ligging (55%). De prijs is minder vaak doorslaggevend (46%) dan voorgaande jaren. In 2013* was dat zo voor 79 procent van de opdrachtgevers.

citeria-locatiekeuze

Populariteit van industriële locaties

Het meeste voordeel bij deze behoefte aan locaties met uitstraling heeft de industriële locatie. Die maakte in de afgelopen vijf jaar een ongekende groei door in populariteit: van 33% in 2012 naar 42% in 2016. Congreslocaties zijn al sinds het eerste locatieonderzoek de onbetwiste favoriet bij opdrachtgevers, maar worden dit jaar tot 1 procentpunt benaderd door industriële locaties.

Over het Locatieonderzoek 2016 | 2017

In het Locatieonderzoek delen honderden opdrachtgevers van evenementenlocaties hun ervaringen en behoeften en geven zij inzicht in hun budgetten. Aan het laatste onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Effectmeting, werkten 833 respondenten mee, waaronder eventmanagers van toonaangevende multinationals, directeuren en directiesecretaresses van kleine en middelgrote ondernemingen, maar ook overheidsinstellingen en organisatiebureaus. Gezamenlijk organiseerden zij in 2016 22.000 evenementen, met een totaalbudget van 195 miljoen euro.

Het Locatieonderzoek 2016 | 2017 is nu gratis te bestellen voor opdrachtgevers.

Bron: www.greatervenues.com