Veel bedrijven zijn momenteel druk doende met het bepalen van de strategie voor 2014. Welke doelstellingen zijn er gehaald in 2013? Hoe trekken wij nieuwe klanten aan en hoe komen we het komende jaar door de crisis heen zijn veel gestelde vragen. Vaak gebeuren deze strategiesessies door het management zonder dat er input is gevraagd bij stakeholders.

Iedereen die ervaring heeft met uw organisatie en/of merk – consumenten, werknemers, klanten, lezers, leden en partners – heeft een mening. Belangrijk is deze mening te weten, er van te leren en de aandachtspunten toe te passen in uw organisatie.

In welke sector u ook opereert, direct persoonlijk contact met stakeholders is én blijft de ideale manier om waardevolle feedback te ontvangen. Maar in de praktijk is dit meestal een onhaalbare zaak, bijvoorbeeld vanwege de omvang van het netwerk en de forse investeringen die persoonlijk contact met zich meebrengen. De inzet van online onderzoek is het meest efficiënte, betrouwbare én betaalbare alternatief.

strategie

Hieronder een 5 stappenplan om online onderzoek uit te voeren. U kunt dit zelf doen met genoemde tools of het geheel of gedeeltelijk uitbesteden aan ons.

1. Bepaal wat u wilt weten van uw stakeholders

Welke vragen heeft u voor uw stakeholders? Enkele voorbeelden: hoe tevreden zijn ze over de door u geleverde diensten in 2013? Welke verbeterpunten zijn er? Welke toekomstverwachtingen hebben uw stakeholders over uw organisatie? Welke ideeën hebben uw medewerkers om volgend jaar meer groei te realiseren?

2. Maak een korte (online) vragenlijst

Vertaal de vragen die u bij punt 1 heeft bedacht tot duidelijk geformuleerde (onderzoeks-) vragen. U kunt dit in samenwerking met Effectmeting doen maar u kunt daarvoor ook gebruik maken van online tools zoals Survey Monkey of Google Forms.

3. Nodig uw stakeholders uit voor deelname

Stuur een gepersonaliseerde e-mail naar uw stakeholders. Doe dit uit naam van degene die uw stakeholder kent. Leg de stakeholder uit dat u graag haar input wenst en biedt de respondent een voordeel of kans op een cadeau om de respons te verhogen.

4.Online resultaten binnen 48 uur

Online onderzoek biedt u de mogelijkheid om ‘live’ mee te kijken naar de respons. Binnen 48 uur zijn de eerste resultaten bekend. U kunt besluiten om na een aantal dagen een herinnering te sturen naar degene die nog niet hebben deelgenomen.

5. Rapportage

Maak gebruik van de rapportages die online tools als Survey Monkey en Google Forms bieden of bepaal in overleg met Effectmeting.nl welke rapportages u wenst te ontvangen.

Verspreid de rapportage onder belanghebbenden binnen uw organisatie en pas de respons toe in de nieuwe strategie!

Uitbesteden

U kunt het onderzoek zelf uitvoeren of aan ons uitbesteden. Wij hebben jarenlange ervaring met het stellen van de juiste vragen, bieden uw stakeholders privacy waardoor zij zonder voorbehoud kunnen antwoorden en leveren u binnen 1 week de eerste resultaten.

Meer informatie?
Bezoek onze website www.effectmeting.nl of bel naar 0251 822769.