locatieonderzoek2013
Opdrachtgevers wensen meer gekoesterd te worden door locaties, het aantal evenementen is gestegen en dat betekent een omzetgroei van 111 naar 135 miljoen euro. Gemiddeld wordt 44% van het evenementenbudget besteed aan de locatie en 89% van de opdrachtgevers boekt een locatie rechtstreeks… Maar zonder een klik met de contactpersoon van de locatie boekt 66% van de opdrachtgevers deze locatie niet.
Dit zijn slechts enkele conclusies uit het High Profile Locatieonderzoek 2013 dat door Effectmeting is uitgevoerd, waaraan 977 toonaangevende opdrachtgevers openhartig meewerkten. Het onderzoek is ten opzichte van de eerste editie (2012) geoptimaliseerd en uitgebreid, met meer (open) vragen en meer diepgang. Ook de respons van de opdrachtgevers overtrof de verwachtingen: zowel grote multinationals, kleine ondernemingen als overheidsinstellingen en organisatiebureaus werkten mee en hebben het onderzoek volledig ingevuld.

‘Ik boek geen locatie als er ongemotiveerd personeel rondloopt!’

Er zijn interessante resultaten uit het onderzoek gekomen. Dankzij het grotere aantal open vragen zijn ook markante antwoorden gegeven die relevant kunnen zijn voor het beleid dat locaties voeren. Denk daarbij aan hoe belangrijk de opdrachtgever het vindt om reviews te kunnen lezen. Maar ook geeft hij in dit onderzoek duidelijk aan wanneer hij een locatie absoluut niet zou boeken: ‘als de locatie vies is, dat komt nog regelmatig voor’, ‘als de locatiehouder arrogant is’, ‘als er ongemotiveerd personeel rondloopt,’ zijn slechts enkele reacties.

Voor een impressie van het High Profile Locatieonderzoek kun je hier terecht.